Begeleidingsplan

Casus mw. de Jong

Mw. de Jong is 30 jaar. Ze is gelukkig getrouwd op haar 22e, ze heeft met haar man 2 kinderen een meisje van 4 en een jongen van 1,5. Op haar 25e is ze afgestudeerd als arts, ze werkt nu 5 jaar in het UMC. Ze tenniste actief, ze sportte zo’n 3x per week. ‘s Ochtends vroeg ging mw. naar haar werk, ze fietste langs een donkere weg en werd hier plotseling aangereden door een dronken bestuurder. Bij dit ongeluk raakte ze zwaargewond. In het ziekenhuis kwamen ze erachter dat mw. een flinke klap tegen haar hoofd heeft gehad, haar kortetermijngeheugen is aangetast en bij dit ongeluk is ze halfzijdig verlamd geraakt. Ze is in een rolstoel beland en zij vindt dit erg moeilijk te kunnen beseffen. Mw. denkt dat het ongeluk door haar komt, ze werd gebeld om in te komen vallen maar hierdoor denkt mw. dat ze in alle haast haar licht is vergeten op haar fiets, dit is waarschijnlijk ook zo. Mevrouw vindt het moeilijk om dit ongeluk te kunnen verwerken naar aanleiding van dit trekt mw. erg terug op haar eigen kamer. Ze heeft moeite met het opnieuw leggen van sociale contacten.

Begeleidingsplan mw. de Jong

Beschrijving van de situatie
Toen mw. de jong ’s ochtends naar haar werk fietste, fietste ze langs een donkere weg. Mw. werd plotseling aangereden door een dronken bestuurder. Mw. heeft een flinke klap tegen haar hoofd gehad, haar kortetermijngeheugen is aangetast en bij dit ongeluk is ze halfzijdig verlamd geraakt. Ze is in een rolstoel beland en vind dit moeilijk om te kunnen beseffen.


Begeleidingsbehoefte

Mw. leren om haar beperking te accepteren en ermee omgaan.


Beïnvloedende factoren

Lichamelijk beperkt, ze kan moeilijk contact leggen, omdat haar kort termijn geheugen is aangetast.


Waaruit blijkt dat deze begeleidingsbehoefte bestaat

Mw. trekt zich terug op haar kamer. Mw. heeft moeite met het leggen van nieuwe sociale contacten.


Doel

Mw. de jong geeft binnen 12 maanden aan dat mw. haar beperking accepteert en hiermee om kan gaan.

S: mw. Geeft aan haar beperking te accepteren en mw. kan hiermee omgaan.

M: Evaluaties met psycholoog/naasten/arts/verpleegkunde

A: Vanuit alle partijen wordt er volledig meegewerkt. Dit wordt op papier gezet.

R: Het doel is voor mw. haalbaar.

T: Binnen 12 maanden


Acties / interventies

  • Phsycholoog inschakelen
  • Arts inschakelen
  • Uitnodigen voor een praatgroep met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt
  • vragen naar haar hobby’s. Kijken of we met mw. activiteiten kunnen bedenken die mw. leuk vindt om te doen.


Evalueren
Om de 3 maanden heeft mw. een evaluatiegesprek met: arts, psycholoog, naasten, verpleegkundige. Hierin gaan we mw. haar ontwikkeling naar de acceptatie van haar beperking na.